12 januari 2013

Nytt försök med kardeflak

Den här gången kardade jag fyra flak med samma blandning; vinröd och gul merino tillsammans med den sista lupingula höstullen. Riven isär och lätt utdragen fyllde den hela papperspåsen.
Dom garnremsorna har jag sedan, en efter en, dragit ut ännu tunnare innan jag spann ullen, tunnare än så här tordes jag inte dra, nåja, kanske jag kunde ha dragit isär ullen lite jämnare..
Tråden blev så tunn, så tunn, nu var jag säker på att det inte ville bli klumpigt men tvinnat tretråds (kedjetvinnat) så blev resultatet lika väl inte så tunnt som jag hade trott. Så många ljusgula/ vita klumpar var det inte att det kan vara förklaringen. Men jag lät dom sitta kvar, tänkte det kanske matchade det förra garnet bättre då..
93 gram/ 196 m (211 m/hg), tretrådigt S-garn
Men jag ser ju nu att om jag drar isär ullen mycket mer innan jag spinner så blir garnet tunnare, det förra var ju 153 m/hg, så det här är i varje fall mycket närmare målet. Ja, målet…  ligger väl på ca 300 m/hg….

Inga kommentarer: