7 januari 2013

Lägga ihop små rullar till garn -’coil’- inte helt perfekt

Nya försök medans jag väntar på boken som aldrig kommer.. den andra spinnboken… men, den dyker väl upp till slut.. det var väl ikväll som jag egentligen skulle ha plockat bort resten av julpynten men orken och lustan är inte helt med. I stället blir det min trogna spinnrock..

Detta ska liksom vara ett Coil garn, lite efter eget huvud igen. Jag kan inte tvinna coils med den ena tråden hela tiden, då försvinner till slut snodden helt ut av den andra (kärntråden). Därför tog jag varannan/ var tredje sån tvinning med vardera tråden och bytte om..

Så nu har jag en härva till, 56 gram/ 56 meter. (100m/hg). Egentligen var ju dom två trådarna ganska tunna men det blir väl tungt när man lägger dom lager på lager så här, tvinnar dom runt som små cylindrar..

Det gick faktiskt fint att ta garnet från spolen över på ‘härvträ’ (niddy-noddy) utan att det tvinnade seg alls, men när jag tog det av var det plötsligt bara trasset igen..

Men jag tröstar mig med att den förra härvan känns perfekt ut nu efter den blev tvättad och hängd på tork, undrar om det inte var därför jag blev tvungen att försöka igen? Kul var det i varje fall..

Den sista grå höstullen som fick en grön nyans från lupin färgbadet… ser inte alls grå ut ihop med det andra gröna..

Inga kommentarer: