31 januari 2013

Misslyckat försök med Avocado färgning

Efter att jag sett flera som färgat med avocado tänkte jag försöka också.
My attempt trying to dye wool with avocado turned out to be a true failure.. I thought, after seeing so many sites dyeing with Avocado, I should give it a try my self. Starting collecting both peels and stones in November I decided I would go for the fermenting method. I found a recipe on internet that said I should cut all up in small pieces, adding it in a glass jar and fill up with two thirds of water and one third of ammoniac. So I did.
Fyra avacado hade jag samlat ihop
Så i november kom nöthackaren fram … det är alltså inte nötter…
Upphackade kärnor av avacado i en burk med 2 delar vatten och en del salmiakk (amoniak) lagade den här färgen direkt, jag hade aldrig trott den var sååå färgrik..
Och torkade avacadoskinn fick den här färgen, den blev mörk redan efter en timme… 2 delar vatten & 1 del salmiakk..
Sen fick glasen stå och vänta helt tills januari. Jag försökte komma ihåg att skaka burkarna så ofta jag kunde men kanske inte varje dag. Så nu skulle jag färga ull med blandningen. Jag silade bort innehållet och blandade vätskan ut med flera liter vatten.
I put the lid on my glasses, kept them for two months in a warm spot in our house (since it being winter I couldn’t use the sun as the only warming source). I kept turning and shaking my glasses as often as I remembered and now in January I thought I could try dyeing some wool, Polwarth tops.
Långa strimlor av Polwarth efter färgning. Eller efter misslyckad färgning. Dom låg först nästan en vecka i badet utan att dom tog färg. Amoniak är helt enkelt något som ska i efterbad och inte med från början! Efter över en vecka försökte jag skölja garnet, all färg blev borta. Så jag värmde upp ullen i färgbadet med alum och lite ättika för att i varje fall göra badet lite mindre basiskt, osäker på om ättika och salmiakk kan blandas. Efter flera timmar och efter att vilat i badet ett dygn efter fick jag den här färgen, eller inte-färgen, för detta blev helt misslyckat.
 
First I placed the wool, with plenty of extra water added, for a whole week in the cold coloured bathwater. Nothing happened. So I decided to ad some Alum as mordant into the bath and gave it a slow heating. After an hour it seemed to me the wool had changed it’s colour and I left it over night. But after rinsing there weren’t much colour left at all. I my disappointment I throw the wool back in my casserole and left it there for a few days more. Finally I decided I was left with two options, either I could just get rid of it all or try to add some vinegar and heat it up again. Being really stubborn I went for the second choice. I left it simmering on my stove for a couple of hours and once again left it to cool down over night. This was my result. Not the beautiful pinkish colour I was hoping for, and my wool felted and feels real stiff. 
Ullen är ju dessutom helt sammantovad, frågan är om jag kan spinna av den eller om den faktiskt är alldeles för seg..
Ska jag göra ett nytt försök, men då lägger jag avocado i burkarna med lite ättika i stället. Nu ska jag bara spara lite avocado först.

But I’m not giving up, and I now finally learned to stay away from ammonic I hope. I began to collect more stones from Avocado right away only this time they will spend their weeks in a jar without anything else but water.. (and maybe a few drops of vinegar..)

Inga kommentarer: