4 januari 2013

Blev bara tvungen att försöka ..

Tjusigt garn, eller hur? Jag blev bara tvungen att leka lite. Efter allt spinnande av vanlig tvåtrådig ullgarn så slog något ner i mig. En ny utmaning på spinnforumet kanske, eller hellre tråden innan tema? Eller någon som lagar så stiliga effektgarn, jag blir helt sjuk av resultatena, tänk om jag kunde det samma, suck… eller kanske det var den nya boken idag… jag vet inte..
Oansett så slutade kvällen med att jag spunnit lite olika småtest på garn. Den gröna, lupin färgade topsen som sedan hade badat för länge i salmiakk var helt enkelt seg. Efter att ha tuggat mig igenom hälften av ullen en hel kväll för första spolen slog jag bak ut med den andra. Topsen blev kammad och kardad på nytt. Så spunnen…
Vid tvinning kom jag på att detta ska få bli mitt garn med ‘coil’s’, segt var det ju och kom säkert inte bli något skönt i varje fall..
Resultatet får beskrivas som 18 m/ 29 gr trassel. Kan ju bli kul att se hur det ser ut när det torkat efter tvätt…
Eftersom tråden på ena spolen tog slut får resten beskrivas som expriment tror jag, 20 gram diverse. Jag försökte spinna ‘thick’n thin’ og med grå ospunna ull lockar. Det sista fick bli några meter vanlig kedjetvinnat tretrådsgarn, kanske för jag gav upp eller för att jag ville ha en garnstump kvar som minne av färgbadet..
Av alla färgade topsband som ligger och väntar, hoppas jag att det bara är just detta som var så segt (nederst till höger) annars gråter jag, så seg får inte ull lov att vara..
Men, nu väntas besök från Sverige hela helgen, så jag hinner nog slicka mina sår, så mycket tid vid spinnrocken ska det inte bli…  men det är möjligt det blir några varv på koftan, ja, för det blir en till…
 

Inga kommentarer: