9 januari 2013

Kardmaskin och kardflak

Tack, tack, tack älskade mamma! Puss!! en kardemaskin! Nu ska jag karda hela nätterna. Ska bara få taget på det hela först.. tekniken alltså…och det är inte helt enkelt sån första gången..

Nej, faktiskt inte alls lätt.. Gula lupinfärgade ull lockar blev inte helt bra (jo då, nu har jag vevat runt flera lockar efter den här så det fungerar), det blev bara pannkaka av allt så jag lagade en liten miniatyrmacka med lite Merinoull av det hela..

Nu blev väl inte den mackan så kavlad, upps, kardad, som den skulle heller så helt lättspunnet var det inte. Den här klumpen blev resultatet av min karding innan jag förstod mer om regluleringen…

Men gissa om jag hade det kul vid spinnrocken. Min sningel som verkligen blev en ‘thick’n thin’ tråd tvinnade jag runt den sista biten av tråden från den (grön)grå lupinhöstullen.  Jag matade in från sidan så min nya tråd lade sig som vågor runt den sträckta grå. Nu som boken äntligen har kommit, när jag var färdig med detta förståss, så ser jag att jag nog var inne på riktig väg lika väl..

Var det raggsockor du ville ha av hemspunnet garn? Det kommer, men det blir nog inte av det här garnet…

Garnet blev 40m/ 30 gram (110 m/hg)…. klumpigt hade jag räknat med.  Men att det var så välbalanserat var en överraskelse, det trassslade sig ju nästan inte alls innan tvätt..

Och nu som det har torkat ser det riktigt tufft ut, mjukt är det också.. Undrar någon vad man gör med sånt garn? Sitter och gullar med det..

Färgerna är nog inte direkt vackra, hellre mer kontroversiella, men det ger mersmak. Jag undrar om jag inte har hittat min # hobby nr. 53 som regeringen sa. Kardemaskin är kul!

Och så bara för att bevisa att den fungerar har jag kardat några rullar av bara rent gul höstull..

.. som ligger på det sista kardade floret med samma blandning som det över…

… som antagligen är alldeles fär välkardat för att kunna laga samma effekter på ett garn som det första..

Man kan ju fundera om jag har fått fnatt, jag har helt fått ull på hjärnan, men det är ju hur kul som helst.

Inga kommentarer: