18 mars 2013

Vitmåra rot

Vitmårans rot ska kunna ge röda färger till ullen. Nu var jag väldigt skeptisk hur det skulle gå. Den här ullen är från andra försöket. Dom första rötterna jag kom hem med hade inte gett mig så mycket färg. Därför la jag rötterna i blöt några dagar och sedan la jag ner bara några få lockar ull, 10 gram, över natten i det kalla vattnet. Dom visade sig bli färgstarka efter ganska många timmars värme. Hade jag visst det hade jag nog haft ner lite mera ull.

10 gram/ 23 meter (230 /hg), tvåtrådig spelull

(den här ullen är kardad tillsammans med dom grovare håren i spelullen, det var för lite för att dela upp det i två garn)

Från samma färgbad gjorde jag fyra försök, då med mera ull. Det här är den nästsista färgningen. Fortfarande är ganska mycket av den röda tonen i färgbadet kvar.

20 gram/43 meter ( 216 m/hg) tvåtrådig spelull

Northern bedstraw roots ( Galium boreale) should be able to give me some red coloured  wool. Now I was very sceptical about how it would go. This wool is from my second attempt. They first roots I came home with didn’t give me as much colour as I wished for. Therefore I added the roots to some water to soak them for a few days and then I put down just a few curls wool, 10 grams, overnight in the cold water. They turned out to be colourful after quite a few hours of simmering. Had I only known, I probably would have added some more wool.

So this is two yarns I spun from my second try with Galiu boreale, the colours really turned out being bright and strong.

1 kommentar:

Hilde sa...

Flotte farger, og nydelige garn.
Til sommeren skal jeg grave opp hvitmaurerot om jeg finner noen, det har jeg aldri farget med. Her hos deg kan man lære mye :)