17 mars 2013

Avocado (3)

Den sista härvan från färgningen med avocado skal i järngrytan. Detta var egentligen det första försöket men det var också den ullen som tog minst färg, därför sparade jag den till sist. Det var ju roligast med lite färg först. Nu har jag bara dom mera rosafärgade tonerna kvar från avocadokärnorna, det är också den mesta ullen så frågan är ju när jag får spunnit den..

60 gram/ 238 meter (396 m/hg) tvåtrådig Polwarth

Dom tre sista tillsammans, dom som jag tog i järngrytan. Nederst ihop med den första härvan jag spann för någon månad sen.

The last of my avocado dyes, the ones I made in made Iron pot, with avocado skins. The colour isn’t so strong this time even though this was the first dye. Obviously I profit from letting my dyes simmer for a much longer time before adding the wool. It might also have something to do with my modifier, this dye wool I gave an bath with vinegar in stead of household ammoniac as I done with those other two.

Inga kommentarer: