2 mars 2013

Avocado, det sista försöket

Mitt senaste och sista försök, i varje fall för denna gång, med avocado.

I botten; avocadoskal, samma som förra gången, i järnkastrull med lite ättika, ljus beige färg

I mitten; avocadoskal 2.a bad,nytt uppkok, efterbad med salmiak (amoniak), ljusgrå mot lila

Överst; avocadoskal + nya kärnor. Jag hade fyra nya kärnor sen sista färgning så jag hade i dom också. Efterbad med salmiak (amonial), ljusgrå mot rosa

I alla tre har jag haft alum, i den mittersta lät jag först ullen dra sig i saltvatten och den sista lät jag ullen först ligga och dra sig ättiksvatten. Jag hoppas på bättre bilder av färgerna när jag har spunnit ullen.

My latest, and last, dye with avocado was made in my iron pot with some vinegar added. The colours turned out greyish. For the last two of my tops I added some household ammonia to the water as modifier.

3 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Fräckt! Jag gillar det! Färgar du på ren erfarenhet eller finns det någonstans man kan få lite mer ingående tips om man vill testa själv? Typ hur mycket man ska använda och så?

Bodil sa...

Du er så dyktig, og så spennande og fine fargar du får fram :) Det blir mykje flott garn av dette. God helg.

Hilde sa...

Nydelige sarte farger :) Blir flott garn av dette, gleder meg til å se hvordan ulla blir som spunnet.