27 februari 2013

Körsbärsblad ( 1 )

Nästa blad ut. Jag färgade faktisk en god del ull med körsbärsblad på sensommaren, men jag klarar inte hitta en enda liten notis eller bild av det hela. Det tyder på dårlig dokumentation kan man väl påstå. Här är i varje fall första ullen ut, en härlig rödbrun färg, “Körsbärsblad, obetad m/ salmiak efteråt” har jag skrivit på lappen. Nu tror jag kanske denna färgningen dessutom blev gjord i järngrytan, det var ju helst då som jag klarade få fram dom mörkare färgerna. Men, otroligt dårligt dokumenterat alltså.. När man kokar körsbärsblad luktar det jättegott. Den sprider en kryddig doft omkring sig, jag kommer ihåg att den doften fick mig att tänka på mjuka pepparkakor.

67 gram/ 178 meter (266 m/hg) tvåtrådig spelull

This time I spun some of the wool I dyed with Cherry leaves. Interesting leaves to use for naturel dyes, I ended up with much more colours then the traditional yellow that most dyes seems to give me. Due to poor documentation throughout the Summer I can’t really say how I got this colour, I did notate that I gave my wool a household ammonia modifier but that’s all. I seem to recall cooking my dye bath in my Iron pot but I can’t be to sure. I do remember the scent it spread, a strongly, lovely perfumes of spices it was. Nice for a change since not all natural dyes are that pleasant.

1 kommentar:

Hilde sa...

Varm og fin farge, og så kraftig farge!!
Kirsebærsblader... visste ikke man kunne farge med det. Men jeg leste om epletreblader for et par dager siden. Kommer til å være mange nye planter og blader jeg må prøve å farge med til sommeren :)