20 februari 2013

Johannesörtens blomma

DSC_0019

Blommorna från Johannesörten ska ge den bästa rödfärgen hade jag läst, så dom klippte jag bort innan jag lagade dom andra färgbaden av stjälkar och blad. Blommorna lät jag ligga och dra några dagar i vatten som jag hade lite alkohol i, (Gin faktiskt..) Alkoholen skulle hjälpa mig dra ut rödfärgen och vattnet blev faktiskt ganska rött. Men efter färgning så blev inte färgen som tänkt, den blev mer brun mot det rosa hållet.

As I was picking my St John’s wort last summer I cut of the flowers and kept them in a separate bath. I let them suck in water for a couples of days together with some alcohol (Gin…). The water turned out pretty red but after dyeing, my wool turned out to be more of a brownish towards pinkish colour. (I used alum as mordant..) 

16 gram/ 50 meter ( 312 m/hg) tvåtrådig höstull

Om sant ska sägas så är det här det andra färgbadet. Jag har fortfarande lite höstull som ska kardas och spinnas. Den ullen är mörkare men röd? Nej. 

(Jag får försöka ta en bild ute i dagsljus också tror jag..)

Inga kommentarer: