27 oktober 2013

Yak

Jak ullen som jag beställde i februari har jag äntligen tagit fram i ljuset. Den var mjuk, som att klappa en nalle ungefär och kändes varm i handen när jag höll i den. Light Brown de-haired Yak down, alltså underhåret av Jak ull. Nu i eftertid tror jag kanske jag lika väl borde kardat ullen innan jag spann den, kardat och spunnet den på slända. Resultatet skulle ju blivit ett tunnt sjalsgarn..

Underullen var så kort att det kändes omöjligt att karda den. Jag försökte med den första lilla näven jag tog ut men gav nog upp för fort. Men medans jag satt och spann så märkte jag ju att det skulle till otroligt mycket snurr i tråden för annars gick den fort av, och det gjorde den många gånger..

Jag blötte upp lite ull och försökte finna ut hur långa fibrerna var men det såg mest ut som en dammtuss när det låg till tork på ett hushållspapper. Här är det nästan ingen längd alls. Några cm i bästa fall.. Osäker på resultatet bestämde jag mig för ett tretrådsgarn, tänkte det blev mest hållbart.

97 gram/  169 meter ( 174 m/hg) tretrådig Jak ull

Inga kommentarer: