13 oktober 2013

Första försök med rolags

Jag har använt kardemaskin flera gånger nu dom sista veckorna. Det är ju jättekul. Jag har lagat ‘rolags’, såna tunna rullar med blandade färger. Ullen är den sista Ashfordullen, Corriedale tops, som vi fick på Lillehammer, min blandning var sju olika grönfärger. Den ullen har jag kardat/ blandat med gammelrosa och marinblå Merinoull i tops, som jag också köpte på Lillehammer. Jag lagade rolags genom att jag rullade över en bit av kardeflaket på två tjocka penslar som jag sedan använde för att dra ut av flaken. Varje flak gav mig fem rullar. Allt som allt lagade jeg jag fem flak och fick 25 rullar. Rullarna drog jag sedan ut till tunna remsor. Eftersom färgblandningen inte blev helt lik på alla fem så blev garnet riktig ordentlig spräckligt. Det här var riktigt kul, ska göra det flera gånger, men det tog sin tid att spinna! och tvinna! det blev ju ganska många meter tråd som skulle in på spolarna.

152 gram/ 684 meter (450 m/hg) tvåtrådig kardad blandning

Flera bilder HÄR

Inga kommentarer: