14 januari 2015

Två nya vita fällar NKS till lagret

Plötsligt står min man hemma med en stor papper säck som innehåller två fällar vit NKS ull från arbetskollegan igen. Himmel och hav, det fyller sig upp i lagret. Ytterligare två vita fällar alltså, jag som ännu har två på lager sedan tidigare. Nu får jag tvätta dom här och sedan börja spinna vitt garn, bara jag blir färdig med Trønder’n, den ska kammas och spinnas först.

Nu var nog inte mitt köksgolv den bästa bakgrunden till ullen, dom går nog lite väl mycket ton i ton. Men ullen är superfin, nästan inget rusk och tvättvattnet blev nästan inte skitigt när jag tvättade den första (som nu ligger och torkar..). Lockarna gav i från sig ett riktigt ‘pjong’ ljud när jag drog i dom. Så pass högt ljud att mannen hörde ljudet på tvärs genom köket, härligt. Som vanligt känner jag mig rik, och tacksam. Lokal ull från lokala bönder är det bästa.

Inga kommentarer: