20 januari 2015

Trønder, Silke, Bambus och Merino

Kardade puni’s av kamresterna från grå Trønder. Blandade med karboniserad bambu, svart silke och knallrosa merino. Tillsammans 200 gram. Jag började med dom ena kamresterna och till slut hade jag kardat ihop det jag hade kvar från alla garnerna. Lite olika grå toner alltså.

Ett långtidsprojekt, någon timme då och då framför TV,n. Spinner på turkisk slända. Fördelen med att spinna på slända är många. Lätt att spinna på i soffan, lättare att få det tunt och framför allt bättre kontroll på ‘nopror’ och annat som inte ska vara med.

Jag får nog räkna med att det blir några sköldpaddor till innan jag är klar. Hur det hela ska tvinnas har jag inte bestämt mig för ännu. Kanske med en tråd karboniserad bambu? Men först ska jag alltså spinna dom här 2 hg..

Kamresterna har gått otroligt många gånger genom kardmaskinen för att det mesta av rusket ska flyga ut og floret ska bli mjukt och fint. Sen har jag lagt ut knallrosa merino och kardat genom två gånger igen..

DSC_0011

Så samma prosedyr med karboniserad bambu..

DSC_0013

.. och till slut svart silke. När det sen är dags att laga puni’s av kardflaken (gör det direkt på trummeln) så har nog trönder ullen varit genom 12 runder i kardmaskinen. Då är det inte mycket kvar av dom urprungliga kamresterna. (påsen med allt som blir rensat bort vid kardmaskin blir skyndsamt slängt i soptunnan, innan jag ångrar mig igen..)

Inga kommentarer: