23 november 2013

Rödskivlig spindling (6)

Så är jag till slut färdig med den kardade ullen från det sjätte och sista färgbadet av dom torkade svamparna. Jag tycket svamparna gav massor med färg, tillräckligt till enorma mängder ull. Egentligen hade jag nog haft färg kvar i badet till ett sjunde dopp också om jag hade haft mera ull.

117 gram/  275 meter (235 m/hg) tvåtrådig kardad spælull

My sixth and very last dye from Cortinarius semisanguineus, fungus dyes that gave me a variety  pinkish colours. Actually I’m sure I could had dyed a seventh time as well if only I had had some more of the Old Norwegian Short Tail Landrace wool. But I’m really pleased with my results so far.

Otroligt, tillsammans gav mig den torkade svampen 6 hg garn, nästan tillräckligt till ett stickprojekt bara det.(Det sjätte garnet är det som ligger kardat här på bilden).

Inga kommentarer: