19 november 2013

Den sista svarta härvan

Den sista svarta helårsullen, den som var så fet och skräpig, har jag kammat och spunnit till ett nystan tvåtrådigt worstedgarn. Nu ser den i varje fall ren ut, det mesta av skräpet försvann ju när jag kammade och sista lilla rest försvann medans jag spann ullen.

73 gram/ 216 meter (296 m/hg) tvåtrådig kammad helårsull

Utspänd på min niddynoddy ser garnet relativt tunnt ut men det har en verklig svung i sig, så elastiskt, att det lika väl uppfattas som ganska tjockt. Jag ska nog erkänna att jag hade önskat med flera meter/hg av den här ullen. Jag tyckte jag spann det så tunnt, får väl skylla på ljuset, eller avsaknaden av ljus, det var lite väl svårt att se svart…

“livet är allt för kort för att spinna av dårlig ull” var det någon som sa. Så nu har jag slängt resten. Jag har trots allt kammat genom ullen två gånger innan resterna hamnade här i soppåsen. Nu har jag läst att man kan gräva ner dom här resterna i trädgårdslanden men det törs jag inte.. Blir inte det prima byggmaterial för möss?

1 kommentar:

http://pastseasons.blogspot.com sa...

Ett jättefint garn! Håller med om att inte lägga ner för mkt energi på alltför dålig ull.

Jag tror inte att det är någon risk att mössen kommer åt ullen om du gräver ner den med spade.

:)