24 november 2013

Lek med kabelgarn

Två trådar (Z) som spins ihop (S) åt motsatt håll med väldig hård tvist och sedan tvinnas ihop igen åt andra hållet (Z) tillsammans med en lika dan hårdtvinnad tvåtråd ger ett fyratrådigt garn, ett kabelgarn. Den spintekniken hade jag inte försökt innan så idag var det dags. Jag hade några kammade längder av spelull (spælsau) overhår som jag fick övers när jag tagit dom bort från ull färgad med almblad, knallgult. Den tråden tvinnades med Karakul, ullen som jag beställde i våras, en ull som också består av över- och underhår. Men eftersom jag köpte den kammad så har jag inte plockat bort överhåren.
11 gram/ 14,5 meter ( 131 m/hg) kabeltvinnad blandning av Karakul/ spælsau
Nu har jag ett garnprov som känns stumt och tjock som ett litet rep. Jag chockade ullen när jag tvättade den. Jag slog över kokande vatten, rörde runt och sköljde direkt i iskallt och så tillbaka i det kokande vattnet igen. Detta gjorde jag fyra gånger. Det har säkert tovat garnet och det var meningen. Nästa försök ska jag göra utan att chocka garnet, kanske jag får ett mjukare garn då? I varje fall ska jag inte chocka garnet så mycket, en gång hade säkert varit nog..

Inga kommentarer: