1 april 2013

Päronblad (3)

En riktig kanariegul färg, så stark att den nog mest hade passat till påskpynt. Växtfärgad med päronblad, rätt fram. Det mest gula jag färgat i löpet av hela sommaren tror jag. Ullen är spelull. Jag kammade ut överhåren och kardade underhåren till rollags och nu är det just dom som är spunna till tvåtrådig kardegarn. Den ena halvan av garnet har jag spunnit på slända.

37 gram/ 75,5 meter ( 204 m/hg) tvåtrådig kardad spelull

Natural dyes with Pear leafs certainly gives an variation of colours. This wool, still Old Norwegian Short Tail Landrace, gave me this almost sticky yellow colour, using Alum ‘all-in-one’ in the dye pot. The yarn, carded de-haired wool, turned out looking like an Eastern decoration, not sure what I can use it for.

Detta är alltså den knallgula ullen överst till vänster.

Det kammade överhåret spann jag till en singel men bestämde mig för att använda den i några andra försök med effektgarn istället.

Inga kommentarer: