13 januari 2014

Norsk kvit sau, svart ull

NKS, norsk kvit sau, är ju inte bara vit ull även om det låter sån. Det här är den sista ullen som jag fick och som jag kardade till stora ‘batts’ på kardmaskinen. Som vanligt tyckte jag att jag spann riktigt tunnt, som vanligt blir resultatet mycket tjockare. Jag har tvinnat det tvåtrådigt.¨

122 gram/ 293 meter (240 m/hg), tvåtrådig NKS

98 gram/ 258 meter (263 m/hg), tvåtrådig NKS

 

Det här var ju lite kul, bägge härvor kommer ifrån dom samma spolarna. Jag var tvungen att dela upp tvinningen i två för att få plats. Men hur kan dom vara så olika i tjocklek? Antingen räknade jag fel på varven i den första eller har jag spunnit bara tjockare och tjockare? Tror nog helst att det sista stämmer…

5 batts kvar som ska spinnas, det är nog lite mer än 1hg kvar så ullen håller nog till lite mer än 300 gram. Nu krymper alltså ull lagret och mitt ‘dårliga’ samvete …

Inga kommentarer: