21 februari 2017

Kamrester av NKS, Mohair, merino, bambus och Ramie

För en stund sedan beställde jag meg fibrer av nässla, Ramie fibrer. Vita tunna, långa ‘fjun’ som jag tänkte jag skulle pröva. Nu med nytt rockhuvud på Rose med hög utväxling borde det gå att spinna såna fibrer på rock också, inte bara på slända. Det gick, men var tvungen at riva ut fibrer och spinna dom dubbelvikt över fingret, from the fold. Likaväl var det inte enkelt och dom små vita trådarna flög runt i luften runt mig. Inte klarade jag spinna så tunt som jag trodde heller och den spunna tråden blev hård. Nu som en tråd i garnet känns det nästan som julens randiga paketsnören. Blev inte mycket mjukare efter tvätt heller…

Den ena tråden nässla blev tvinnad med tråden från den sista kamrestblandningen. Och fastän jag tyckte jag spunnit så mycket vitt blev det likaväl kvar en god del lila som jag spann till tvåtrådig..

104 gram/ 426 meter (409 m/hg) tvåtrådig

23 gram/ 78 meter (340 m/hg) tvåtrådig

Blandad kammad tops av resterna från den sista häcklade topsen.

Inga kommentarer: