17 januari 2016

Blandade kamrester av pelsull

pelsull1
Den mjuka ljusare grå ullen som blev kvar efter att jag borstat/ kammat mina pelsull lockar kardade jag ihop på kardemaskin till stora flak i hop med några kardade rullar med sjögrön pelsull jag hade i en låda. I tillägg var det några gröna rester från det här gröna restgarnet. I hop med lite cerise och lite blå merino, lite mer grön corridale, så ble flaken riktigt fina. Lade dom över varandra och rev upp i åtta mindre remsor som jag drog ut til ‘silver’ tops och spann på Rose. Sedan har sista veckan gått åt till att spinna ytterligare en massa grå karboniserad bambu, det er en fiber som tar tid att spinna!, och tvinnat ihop till tvåtrådigt. Färdig till slut, tvinningen blir timeslånga transportsträckor, så känns det i varje fall.. Nu har jag alltså tagit rätt på hela fällen med pelsull, två år senare än tänkt.
pelsull2
75 gram/ 351 meter (468 m/hg) tvåtrådig blandning
pelsull3
pelsull4
272 gram/ 1330 meter (489 m/ hg) tvåtrådig blandning
tot:347 gram/ 1671 meter

Inga kommentarer: