15 oktober 2014

Alpacka (1)

Så har jag spunnit färdig en första ullen från Alpacka som jag fick hem förra helgen. Denna ullen kommer fra Ivar. Djuret/ alpackan heter så står det på plastpåsen som ullen kom i. Ullen som såg så skitig grå ut med några bruna lockar visar sig bli mera beigektiga färger när garnet var färdigt och tvättat. Jag fick rådet att jag skulle spinna från otvättad ull. Till en början spann jag från tesade lockar. Mina fingertoppar blev riktigt skitiga, sländan jag använde blev det också, på skaftet som jag håller/ tar i när jag sätter fart på snurringen. (Resten av ullen ska tvättas innan jag spinner!!!). När sländan var full och jag hade haft den över på en spole, tog jag och kardade resten av ullen och spann den på rocken i stället. Spinnrocken och golvet runt omkring blev riktigt ruskiga, som en sandlåda närmast. Garnet har jag tvättat två gånger nu. En gång verkade inte vara tillräckligt. Hoppas nu jag har fått ur all skit av det. Men trots smutsen som var, garnet blev otroligt mjuk och härligt efter tvätten. Jag har alltså spunnit det mesta med kardad ull och långa baköverdrag, det fungerade bäst för mig.

84 gram/ 319 meter (380 m/hg) tvåtrådig alpacka

Ullen hade i tillägg en del “second cut’s” som skapade problem vid spinningen så golvet blev fullt av småbitar och rusk.. Av dom 100 gram jag började med så krympte vikten till ca 4/5

(sätter in en ny bild her när ullen torkat. Misstänker att den dessutom väger mindre då…)

(Ny uträkning av tvättad ull ger alltå 408 m/hg, bra att veta när jag är färdig med nästa, som jag spinner med tvättad (!!) ull.

Inga kommentarer: