26 september 2014

Svartfjes (1.a försök)

Några tvättade lockar, eller lockar är väl inte det riktiga ordet for dom här? Spinner på slända, en hårig historia kan man lätt säga. Ullen håller dårligt ihop så jag måste spinna den ‘on the fold’ med en dubbelvikning alltså.

Det blev inte många meter men jag var tvungen att prova den. Jag satsar på att det fungerar att spinna en balanserad singel. Sån som jag gjorde med Karakul ullen.

Hårt tvättad och misshandlat, riktigt ordentligt ‘fulled’ alltså. Men lika väl,  när jag skulle skaka ur det sista vattnet så lossnade en stor portion hårstrå.

DSC_0004

Några dagar senare, när tråden var riktig torr försökte jag spinna den åt motsatt håll på slända men då gick tråden bara av.  Helt balanserad blev den alltså inte. Jag får göra ett nytt försök och tova tråden mycket mera tror jag..

Jag stickade en liten ruta med tråden. Maskorna har lust att vrida sig eftersom tråden inte är helt balanserad. Jag försökte kompensera med några aviga maskor i mitten men det borde ha varit flera.

Efter en rask tvätt med växelvis varmt och kallt vatten kan jag i varje fall konstatera att ullen tovar lätt och bra. Det lossnar inte längre en massa hår och mitt lilla stickprov ser mjukt ut. Nog känns den lite sträv när jag lägger den mot naken hud men jag uppfattar den inte som mera stickig än spelullen som jag har stickat av tidigare, det som jag har använt odelad lockar på.

Så, jag blir tuvngen att göra några mera försök innan jag helt avskriver ullen som obruklig. Om inte annat så borde den kunna användas till tovning.

(I’m trying to work out if there is a slight possibility to spin yarn from scottish blackface woll. First attempt, a blanaced single. The fleece bought in Norway)

1 kommentar:

fale artut sa...

Ull som är grov och sträv kan blandas med något mjukare som "binder ihop" den, lättare att spinna. Så kan man väva av garnet, eller virka en matta eller dylikt.