26 augusti 2014

Oxtunga rot–solfärgning

Förra gången som jag färgade med oxtunga använde jag blommmor och blad och fick som vanligt en gul färg. I år jaktade jag på roten men den var inte enkel att komma åt. Jag fick bara med mig den översta biten av roten som borrat sig ner i asfalten med sin pålerot. Tre små korta stumpar blev det. Dom hackade jag upp och lät dom ligga i ett glas med vatten och lite rödsprit. Sån har dom fått stå i solen tillsammans med ullen genom hela den varma perioden vi har haft i sommar. Jag hade ner ca 1 tsk med Alun i glaset också som beta. Men till trots att färgen på vattnet såg bra ut så blev det alltså detta. Jag som trodde jag skulle klara trolla ut lite lilafärg av dom.. snopet!
18 gram/ 90 meter (500 m/hg) tvåtrådig kammad NKS
Så här mörk och fin färg fick roten redan efter några timmar…
.. och så här såg det ut en månad senare…

Inga kommentarer: