15 september 2013

Almbark (2)

“Almbark 2”, det var allt jag skrev på lappen jag la i påsen med den här spelullen. Det säger mig inte särskilt mycket nu, man glömmer i löpet av et år, helt klart. Men jag har tack och lov tidigare skrivit ‘färgad i järngryta med några extra rostiga spikar..’ Jag delade ullen i ett kamgarn och ett kardegarn, eller semicombed och semicarded garn för jag har inte gjort någondera i rena tekniker har jag förstått. Jag kommer nog ändå fortsätta kalla mina garn för karde- och kamgarn.

28 gram/ 57,5 meter (205,5 m/hg) kammad tvåtrådig spelull

Kammad ihop med underhåren, alltså, jag drog inte bara ut täckhåren först utan tog med hela locken i kammingen.

34 gram/ 73 meter (214 m/hg) kardad tvåtrådig spelull

Dom kardade resterna efter kamningen, drog ut tullarna till långa remsor som jag spann med baköverdrag, ojämnheterna plockade jag inte bort för garnet kan gott få vara lite ojämnt. Det här garnet är inte tvättat på bilden. Just nu hänger det till tork efter en tuff behandling (att jag tordes!!) jag har nämligen misshandlat det (‘fulled’). Får lägga till bilden när garnet torkat.

Lägger man bägge vid sidan av varandra så ser man helt klart hur olika glansen blir i garnen. Till och med färgerna blir lite olika då täckhåren, som framför allt är i kamgarnet, tar till sig mer färg än underullen gör.

Ulmus glabra, Elm, my second attempt to get pinkish colour from elm bark didn’t turn out to be successful  this time either. In stead I got a brownish green colour. The left is combed and the right yarn is carded. Even though it didn’t turn out pink I still like the colour.

Kamgarnet

Kardegarnet

Inga kommentarer: