4 juli 2016

Brun GNS & Merino

Nu har jag kommit fram til brun GNS från fällen i botten av den första säcken. Den fällen var inte lika fin som dom andra, jo ullen var mjuk, jättemjuk, men hade flass (mjäll) i botten av lockarna, massor av feta vita prickar. Och dessutom var det många växtdelar. När jag tvättade ullen för över en månad sen beslöt jag mig för att slänga det som var efter att jag plockat igenom lite av den. Med andra ord så blev det inte sååå mycket brunt. Det som var har jag kammat på häkla och blandat med dom samma färgerna i merino som jag gjorde med en grå ullen. Militärgrön, turkos, gul og röd. Inte blandade jag väldigt gott heller. Kammade genom en gång och hade över på häkla en gång till innan jag ‘dizzade’ ut mina tops med en enkrona. Den här ullen har jag spunnit på stödd slända, tre olika, eftersom jag fick mig ännu en till som skulle provas. Garnet, som  blev lätt ‘thick’n thin, er tvinnat tvåtrådigt och tvättat växelvis varmt/kallt för att tovas lätt.

91 gram/ 272 meter (299 m/hg) tvåtrådig blandning

Gratulerar mig själv till ännu etnMalcom Fielding slända och ny kopp som fungerar fantastiskt att använda.

g

Inga kommentarer: