12 februari 2016

Björkbark och Mohair

I mitt lager av gammal växtfärdag ull har jag letat fram en gammal tops med ljus beige färg, hudfärgad, som jag en gång försökte färga med björkbark. Och det är länge sen… helt tillbaka till 2011 faktiskt.. ja, ja, bättre sent än aldrig. Av topsen spann jag en tråd som jag tvinnade med en tråd Mohair, från döm påsarna jag fick med från spinnträffen på LHR i fjol (tror inte den ullen har kommit in i ull lager listan..) Ullen som jag färgat med bjorkbarken är tydligen Brasilull, en ullsort som jag inte anar vad det är.. Det blev i varje fall ett tvåtrådigt garn som jag tvättat ganska hårt med växelvis varm och kallt vatten så det skulle tova sig lite (och därmed kanske bli lite mjukare?)

157 gram/ 486 meter (309 m/hg) tvåtrådig blandning Brasil/ Mohair

Inga kommentarer: