28 februari 2015

Gammelnorsk spælull (3)

De sista av dom kardade floren har jag nu spunnit ihop till en stor härva. Fastän ullen var full av rusk så måste jag säga att jag verkligen gillar den här ullen. Den är lättspunnen och mjuk, lagom motstånd i tråden. Det har varit en kul övning och har jag tur så kommer det ännu lite mer av den här sorten på posten om en vecka eller två. Jag vill ha tillräckligt till en helbrun kofta utan att blanda in det vita. (Den vita ullen har jag ju fortfarande inte tagit rätt på.)

208 gram/ 794 meter (381 m/hg) tvåtrådig gammelnorsk spælull

Täckhåren har jag sparat på men jag har ännu inte helt bestämt mig om dom ska spinnas. Så av ca ett kilo rå ull fick jag 430 gram garn. Det betyder att det nog var en god del som blev borta. Även om jag tar med täckhåren så försvann ca 50% av ullen i preperationen.

TOT brunt garn: 546 gram/ 1999 meter

Inga kommentarer: