20 december 2014

R.s nougatfärgade Crossbreed

Första garnet av Crossbreed ullen från R. är färdigt. Jag spann det från mina kammade fågelbo men borde säkert ha dragit ut strängarna lite mera, eller spunnit på en lite lägre växel. Garnet blev ju lite för tjockt mot vad jag hade tänkt mig. Men jag är nöjd, och färgen är fantastiskt brun, lite mörkare än vad ullen var. Konstigt hur det kan bli ibland.

61 gram /176 meter (288 m/hg) tvåtrådig finull av Crossbreed

Den fina ljusbruna ullen i mitten, härligt nougatfärgad, kammade jag med minikammar. Ullen behövde sorteras ganska mycket först och då passar det bra med kammar efteråt för att få ut det sista rusket. Det blev inte så mycket kvar att spinna av men färgen är verkligen helt speciellt, den har jag aldrig haft hemma innan. Kul med en ny färg.

Och kamrestena kommer jag spara till något kardflak en senare gång. 14 gram i en liten batt blev det när den blev kardad.

1 kommentar:

Angelica sa...

Förstår att du är nöjd med det garnet, det var en riktigt läcker färg! Även fast jag mest spinner syrafärgad ull så slår inget naturfärgad med färger och nyanser.