22 december 2014

R.s bruna crossbreed

Den mellanbruna av dom tre ull som kom i plastpåsen. Nu är det också färdigspunnet till ett tvåtrådigt garn. Blir bara så överraskad av att garnet får en annorlunda färg än själva ullen. Men nöjd med resultatet. Jag har spunnit det nästan lika tjock som det förra ju..

118 gram/ 335 meter (283 m/hg) tvåtrådig Crossbreed

Den bruna ullen innan tvätt... Om sant ska sägas så var det här den smutsigaste ullen av dom alle tre. Den här gången packades inte ullen bort i en papperspåse utan jag tesade den direkt och körde den flera gånger genom kardmaskinen. Efter fyra rundor så var det till slut lite mindre små lerpartiklar på bordet. (Efter dom första två gångerna såg det ut som en leråker på bordskivan..) Ca en femtedel av ullen blev nog sorterad bort.

De mjuka och ganska rena floren har jag sedan kammat. Det blev alltså lite bakvänt för tidigare har jag jo gjort det motsatta. Detta kändes som en otroligt smart sätt att ta rätt på ull.. Kamningen går som en lek när ullen först är kardad och fastän jag kammat med mina tvåradiga minikammar så ramlar det nästan inte ut någon smuts alls. Resterna har jag självklart sparat. Det blir en god del ull det också faktiskt, nästan hälften. Men jo, det är klart. Topparna ligger inte samlade åt samma håll, det är väl kanske nackdelen när jag kardade först men garnet skulle ju bli semiwollen så det spelade liksom ingen roll.Mina kammade små fågelbon är rena och mjuka. Det var det viktigaste. Till och med ‘skräpull’ kan med lite jobb bli ett fint garn.. och färgen blev helt fantastisk brun.

Inga kommentarer: