19 december 2014

Blandat; Corriedale,Trønder, Høstull, Shetland och Merino

Det här garnet ser ut som det blev kraftigare i färgen än det förra av kardad batts. Kanske det är dom lite mörkare färgerna som gör det, lurar ögat lite alltså. Också den här gången har jag spunnit den andra singeln med grå Corriedale ull. Tvinnade den tvåtrådig med den färgade blandade singelen.

196 gram/ 567 meter (290 m/hg) tvåtrådig blandning.

96 gram/ 272 meter (283 m/hg)

Kamresterna av den mörkgrå Trønder ullen tog jag rätt på och körde genom kardmaskinen. Från växtfärgningslagret hämtade jag fram smutsgul höst ull färgad med päronblad (efterbehandlat med ammoniak). Shetland moorit hittade jag en liten stump av i ull lagret och lite helvit också. Den ullen fick fungera som ‘lim’ alltså något som håller ihop ull flaken. Färgsatt det hela med Merino tops.

Den här gången delade jag upp flaken till fyra batts i stället för åtta för att få lite längre färgövergångar. Totalt vägde kardflaken 150 gram. Lärdom av det hele – för stora batts om gången gör att ullen tovar sig lättare, det sista av flaken var verkligen segt och svårspunnet.

(päronblad och trønder rester kardade)

Inga kommentarer: