16 februari 2013

Johannesört – 2.a färgning

I somras färgade jag en del ull med Johannesört. Jag färgade med alunbeisat ull men försökte med ulika efterbad. Den här ullen fick en lite sur lösning. I efterbadet tillsatte jag lite ättika. Ullen kammade jag först och spann worsted og resten kardades. Nu blev det inte lika mycket till bägge trådar så garnet innehåller mest kardat.

Second try of dyeing with steams and leafs of St John’s wort. This time I tried out an acid bath adding vinegar as modifier.

57 gram/ 139 meter ( 244 m/hg), tvåtrådig spelull

Uppsköljt och fortfarande vått ser man tydligt att det är en del rött i garnet. Det är inte lika beigt som det förra som blev färgat med basiskt efterbad.

The newly rinsed yarn shows there is definitely a red colour in the beige. And laying my two yarn side by side shows the difference, (alkaline to the left an acid to the right)

Nu ligger den sista ullen och väntar på kardning och spinning. Den har jag inte efterbehandlat alls. Ska bli spännande att ser färgen för så här långt ser den mest rödaktig ut av alla tre.

Inga kommentarer: